woensdag 21 maart 2018

Bijen



Rita kwam overeind, pakte het laken dat naar het voeteneinde was geschoven en schudde het met een handige polsbeweging op. Langzaam daalde het laken op hun lichamen neer, de luchtstroom die er vanonder kwam streek langs zijn gezicht. Paul dacht aan de heilige Rita. Volgens de overlevering hadden bijen een wit laken over haar heen gedrapeerd toen ze gestorven was. Zo eindigde in 1447 haar leven met de bijen waarmee het ook begonnen was - in de wieg waren er bijen uit haar mond gekropen om haar met honing te voeden.
Ze had een zwaar leven gehad, de heilige Rita. Ze had willen intreden maar werd al op jonge leeftijd uitgehuwelijkt aan een bullebak van wie ze twee zonen kreeg. Toen hij door een rivaal werd gedood, zwoeren haar zonen wraak. In haar gebeden smeekte Rita God dit te voorkomen, liever zag ze haar zoons sterven dan dat ze hun wraak ten uitvoer konden brengen - waarop zij inderdaad plotseling stierven en de weg eindelijk vrij was voor haar om in te treden en zich te wijden aan haar liefde voor Christus. 
Ook Rita van Cascia had er, net zoals zijn eigen moeder, geen been in gezien om haar gezin te offeren voor haar grote liefde.


Uit: De Heilige Rita
Tommy Wieringa
De Bezige Bij

maandag 19 maart 2018

Pattaya



Yindee nam hem bij de hand en ze gingen naar binnen, een zwak verlichte gang door en aan het eind de trap op. Ze opende de deur van een van de kamers op de gaanderij boven. Naast de massagetafel stond een schaaltje geurige olie boven een waxinelichtje. Ze glipte uit haar kleren en hielp hem de zijne uittrekken, zijn T- shirt als laatste. Haar mokkakleurige lichaam schampte het zijne, hij voelde haar kleine, harde borsten. Ze reikte tot aan zijn adamsappel. De geur van shampoo. Duizelingen. Het leek of hij ieder moment kon flauwvallen.
Ze klopte met haar vlakke hand op de massagetafel. Op zijn buik, gebaarde ze, en ze goot toen een beetje warme olie over zijn rug. Haar handen wreven het uit, ze kneedde hem langdurig. Toen klom ze boven op hem en walste met haar knieën over zijn rug zodat de adem uit zijn longen werd geperst.
Een klapje op zijn achterste , hij draaide zich om.
“You relax,” zei ze. Ze pakte zijn polsen en vlijde zijn armen naast zijn lichaam neer.
Ze masseerde zijn dijen, haar duimen gleden langs zijn liezen. In een andere wereld, achter de muren, klonk gedempt straatrumoer, verre muziek, maar hij lag in de paarse schemering van een tempel en sloot zijn ogen. Hoger gleden haar handen, naar zijn borst, hij voelde haar schaamhaar schuren op zijn buik toen ze naar zijn schouders reikte, de warmte van haar poesje. De siddering toen ze zijn geslacht beetpakte. Ze oliede het, kalm gleed haar hand op en neer. Vlak voor hij klaarkwam stopte ze. Tussen haar tanden scheurde ze het folie van een condoom open. “ You love Yindee?” vroeg ze terwijl ze hem het condoom omdeed. Schrijlings zat ze op hem, haar hand reikte tussen haar benen door naar zijn pik, ze wachtte tot hij “I love Yindee” had gezegd voor ze hem bij haar naar binnen leidde. Haar handen steunden op zijn schouders, ze liet zich op hem zakken en veerde weer terug tot ze alleen het topje van zijn lul nog tussen haar schaamlippen gevangen hield - ze was een geoefend ruiter en hij was een ezeltje dat huilde van genot, twee stroperige tranen gleden langs zijn slapen.
Toen hij even later met sterke contracties klaarkwam, legde ze haar wang op de zijne en troostte hem als een moeder.

Uit: De Heilige Rita
Tommy Wieringa 
De Bezige Bij

Haar gezicht



Met het verstrijken van de tijd vergat hij soms hoe zijn moeder er uit zag. Even verdrietig als haar afwezigheid was haar gezicht dat vervaagde; hij kon haar doorschijnend portret slechts twee of drie uitdrukkingen laten aannemen, een grove vereenvoudiging die hem zeer deed.
In de herfstvakantie van het eerste jaar van haar afwezigheid had ze beloofd hem te zullen meenemen naar een Waddeneiland. Vergeefs wachtte hij die dag op haar komst.
Ze kwam niet toen hij tien werd. Op 20 juli 1978 wordt hij elf. Groot en zwaar doemt de dag voor hem op, een gletsjerwand. Het wordt een dag als alle andere. Hij leest de scepter van Ottokar, fietst naar de textielfabriek om te kijken of er nog iets interessants  in de afvalcontainers zit en gooit de ramen van een oude varkensstal in. Als zijn vader thuiskomt staan de aardappels onder water in de pan.
“Elf,” zegt zijn vader, en houdt hem bij zijn bovenarmen vast. “Elf al weer.”
In het doosje van de banketbakker zitten twee tompouces.
Om halftien gaat hij naar bed. Door de kieren van de gordijnen glipt het laatste daglicht binnen. Hij begraaft zijn hoofd in het kussen en roept om zijn moeder zoals een man in het uur van zijn dood om zijn moeder roept.

Uit: De Heilige Rita
Tommy Wieringa
De Bezige Bij

vrijdag 16 maart 2018

En wat dan?


Op een dag zal ik weg zijn en
wat dan? Verdwenen zonder een
teken te geven of te nemen en
het puin dat ik achterlaat is
niet langer lachwekkend.

Want wie zoals ik nooit heeft
 gebouwd laat niets achter dan
verwachting en verwarring en
wat dan?

Wellicht in uw herinnering zal ik
stollen, verstijven, niet lang meer
blijven maar verbleken tot verleden
en wat toen? Te doen?

“Het was waar” zult gij zeggen “hij speelde
met woorden als geen ander maar wat
heeft dat te betekenen. Zo bleek zal 
ik zijn

In u...

en wat dan...?


Jotie T’Hooft
Uit: Junkieverdriet




dinsdag 27 februari 2018

Hondsdol



...het was een van die hondsdolle weken waarin je de tel kwijt raakt, waarin je om drie uur ‘s middags in verwondering ontwaakt en jezelf afvraagt wat er de nacht tevoren eigenlijk is gebeurd, waarin je leeft als een beest in Frankrijk: in paan en blootsvoets rondlopen, alleen doen waar je zin in hebt : apen schieten op de eilanden, hengelen, aan een stuk door palmwijn zuipen met als gevolg een lichte champagneroes, ideaal om te neuken, in bed, in het gras, in de stroom tijdens het avondbad of rechtstaand op de oever onder de sterren, niet gewoon maar met een vrouw, neen, met een mooie vrouw, een essentieel verschil, meer: een superieure dimensie, erger: koorts, gif in je bloed, onrust, trots, gestreelde ijdelheid, een heuplijn jaagt ineens het vuur aan, achteloos ondergoed op het bed maakt je uitzinnig, een geur laat het beest los, je kust vaak, verliefd, verfijnd, verrukt, je drinkt haar mond, je telt haar tanden met je tong, een mooie vrouw verveelt nooit, je vingers hebben speciale, hypergevoelige papillen, van fluweel, van satijn, je zou een zintuig meer willen hebben om het haar te schenken, paren wordt een gevecht, het orgasme een absolute overwinnaarskreet, met dadelijk nieuwe onrust, nieuwe vondsten, eindigt dit dan nooit?...

Uit: Back Venus (Gangreen1)
Jef Geeraerts
Manteau

maandag 26 februari 2018

Everzwijntje





...nadat ze als een Vlaams dorpsmeisje (klein, dik, schuw, zwijgzaam, zorgzaam, Tineke, het werkpaard van boer Van Heulen) het glas bier half had uitgedronken en benepen had verklaard dat ze geen bier lustte, mijnheer de blanke, zakte ze pijlsnel in al de proeven, voor de vorm wreef ik over haar clitoris, klein als een speldenkop: niets, ik probeerde heel diep tegen de baarmoeder: niets, dan heel langzaam wentelen, japjapjap als een hond, in-en-uit: niets, haar lichaam was al even onbenullig als haar ziel, ik naaide een poosje lusteloos door en vroeg: “Heb je genot?” Maar ze scheen dat woord niet eens te kennen en tenslotte deed ik mijn mannelijke plicht en loosde zaad, daarna wou ik slapen, liefst alleen om ongelukken te voorkomen en ik liet haar uit, tot moord in staat want een vrouw die geen genot kan voelen is niet waard dat ze leeft, ze weigerde geld maar opeens was ze heel en al belangstelling - het was alsof ze wakker schoot- ze wees naar een jong everzwijntje, dat ik de vorige dag had geschoten, en dat buiten aan een haak hing en ze zei: “geef me dàt daar...” - “de ribbenkast, de voorpoten en de kop kan je hebben,” zei ik- “dank u mijnheer de blanke,” zei ze opgewekt en ik ging in de keuken achter het huis een machete halen, haakte het everzwijntje los en terwijl zij het bij de kop vasthield, hakte ik de achterbillen af, die mijn boy de volgende middag voor mij zou bereiden met uitjes en wijnsaus, ze legde de harige karkas op haar hoofd en verdween zonder een woord in de nacht...

Uit: Black Venus ( Gangreen1)
Jef Geeraerts
Manteau

zondag 25 februari 2018

Goed zaad



...en nu begint het verhaal van Mbala, de eerste vrouw van wie ik heb gehouden dat het soms pijn deed en het begon op 6 juni 1956, twaalf jaar nadat duizenden helden doodskreten slakend sneuvelden op de stranden van Normandië, ik echter had toen voor de eerste maal het gevoel alsof ik doodging in de armen van een vrouw en toen ze me daarna zorgvuldig, aandachtig, met hiëratische gebaren gepoetst had, kneep ze een druppel zaad te voorschijn en probeerde draadjes te maken tussen haar duim en wijsvinger als met Velpolijm, ik vroeg : “Waarom doe je dat?” hoewel alles me zoals altijd dadelijk na de paring onverschillig liet - “om te zien of het goed zaad is,” zei ze, “ nog nooit heb ik een kind gehad, maar geen enkele van mijn mannen had goed zaad...” ze was gekomen toen ik nog sliep en ze had zich in het donker ontkleed en toen ze in mijn armen schoof, koel van de nacht, glad en lenig, voelde ik dat ze heel erg naar een man verlangde, ze had een grote clitoris die even van tussen haar schaamlippen uitkwam, ze was heel droog en in het begin ging het wat moeilijk maar toen ik ver genoeg was voelde ik al haar spieren in haar kneden als een hand - “Wacht, wacht nog even,” fluisterde ze en bijna onmiddellijk daarna riep ze hees terwijl ik spastisch afging: “Kom, kom, kom!” en ze greep mijn billen met haar gespierde handen en het was alsof ze al mijn sperma opslorpte, een onbeschrijfelijk gevoel, ik stortte in een bodemloze put, er dansten zwarte vlekken voor mijn ogen en ik beefde over gans mijn lijf...en toen wilde ik haar zien, opeens vol angst, zou ze lelijk zijn, of zou een klein detail mij definitief afstoten, ik knipte mijn zaklantaarn aan en we bekeken elkaar - “jij bent een kwajongen,” zei ik met een krop in de keel, helemaal warm van binnen, overstroomd van geluk en ik moest lachen toen ze helder, luid constateerde: “Ik wist wel dat je een man was, je hebt haar op je borst,” en ze trok eraan, ze had gitzwarte, sterke haren, in staartjes gebonden, haar tanden waren puntig gevijld en rond de taille had ze een snoer van kleine rode kraaltjes...


Uit: Black Venus (Gangreen 1)
Jef Geeraerts
Manteau