vrijdag 10 april 2015

Risico





Ze zei
- Je bent een risico.
Merk je dat niet? Dat vrouwen je willen redden? Je vindt hun aandacht fijn, de zorg om je, maar je wilt niet gered worden. Dit is jou leven. Ik heb erover nagedacht, over een leven met jou, maar ik had de hele tijd het beeld voor ogen van mensen die verdrinken terwijl ze de ander proberen te redden. (....)

Ik zet mijn leven als risico voort. Veel dingen raken op de achtergrond. Ik ben in die jaren de minnaar van echtgenotes, weduwen, vrouwen die zeggen Ik ben oud genoeg om je moeder te kunnen zijn. Dit kan langs geen andere weg dan die van de seksualiteit. Ik verdraag hen niet als beverige meisjes of wanneer ik ze buitensporig veel aandacht aan hun uiterlijk zie besteden voordat we naar een restaurant gaan. Liever dat ze een een beetje onverschillig staan tegenover mijn wezen, maar zich dwingend meester maken van mijn lichaam.
Er valt over het algemeen weinig van ze te duchten, zoals zij ook van mij niets te vrezen hebben: we maken ons geen illusies. Over onze wederzijdse posities mag geen twijfel bestaan. Openlijk beleden verliefdheden beantwoord ik met beƫindiging van de betrekkingen. Gevoelens verstoren de gang van zaken. Een oudere vrouw die vraagt Mag ik je hand vasthouden? en daarna om liefde smeekt, is niet om aan te zien. Het is walgelijk. Ik schaam me dat ik die misvorming heb teweeggebracht, dat ik onderdeel van die misvorming ben.(*)



Uit: CAESARION
Tommy Wieringa
De Bezige Bij

(*) In het boek staat die tekst in de verleden tijd. Ik nam de vrijheid die in de tegenwoordige tijd te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten